BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, September 6, 2009

Yah! Its a FACTS # 2

1. Lapangan terbang yang dibina di tempat yang tinggi mesti mempunyai landasan berlepas yang lebih panjang, bagi mengatasi tekanan udara rendah di kawasan tersebut.

2. 10% daripada pendapatan Negara Rusia adalah hasil penjualan arak.

3. Tenaga elektri dan haba yang dihasilkan oleh satu panahan petir cukup untuk membakar 160,000 keping roti. Tetapi disebabkan petir berlaku dalam tempoh beberapa saat sahaja, maka fakta ini sukar untuk dibuktikan di depan mata.

4. Empat lagi jenis fobia: Claustrophobia takutkan ruang yang sempit. Orang yang takutkan api bermakna dirinya menghidap pyrophobia, takutkan serangga ialah entomophobia, yang takutkan sesuatu uang datang dari luar adlah xenophobia manakala takutkan ruang terbuka adalah agoraphobia.

5. Orang yang menghidap penyakit Hexadectylism akan menyebabkan mereka mempunyai enam jari kaki dan tangan sama ada di kedua-dua belah, atau salah satu daripadanya.

6. Kilat yang sering dilihat menyambar ketika hujan atau awan mendung lebarnya lebih kurang empat hingga lapan sentimeter manakala panjangnya pula lebih kurang dua kilometer!

1 comments:

IntanBerlian said...

huhu kalau kene panah petir patutlah hangus!