BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Friday, October 1, 2010

juta juta

Assalamualaikum.

subject untuk kali ni nak ckp pasal technopreneur.

to those yang tak tau, UniKL bukan sahaja menitik beratkan subject engineering,
tetapi perniagaan juga turut diberatkan.
LOL

*serius.

aku minat berniaga!
banyak untung!
cewah.

tak kesah la meniaga ape pn.
janji kena ngn rutin harian aku.

sebelum sebelum ni pun da byk jenis perniagaan kecil kecilan aku buat.
semuanya depend on costing.
and for sure profit!

bagi aku, profit dan costing ni bnde yang subjective.
ramai yang kawan kawan aku nak profit tinggi.
tapi costing pun berkadar langsung.
oh, tak worth it bagi aku kalau mcm tu.

aku pernah jual ^^^(***(
ehe.
saje tak nak bgtau.
serius kos dia memang murah.
pada asalnya aku harga tu aku amik kt 2nd buyer.
bila lps sebulan, aku amik kt 1st buyer.
so that means, kos aku berkurang gela gela.
profit pula bertambah gela gela.

for sure, aku buat biz ni as a sampingan.
side income.
which is duit yang aku guna untuk deposit ni mmg aku spend untuk biz je.
profit lambat atau cepat aku tak berapa kesah.
inilah perniagaan.

Tapi sekarang ni aku stop sekejap.
sebab da takde duit utk spend untuk biz.
semuanya focus dekat fyp and misc.

back to technopreneur.
aku tak sangka MOSTI bagi geran sbyk RM14juta kepada UniKL.
dan UniKL BMI dapat peruntukan sbyk RM4juta SAHAJA.

semua duit duit tu kena habiskan dalam masa 6bulan.
maknanya akhir disember ni la kne habiskan.

bukan senang senang nk pakai rm4juta tu.
melalui subject technopreneur ni la,
all students in group kena buat satu barang.
more to technopreneur.
kiranya barang yang sedia ade, tapi diinovasi.

macam contoh;

"semua situation adalah merujuk di Malaysia."


1) Di jalan raya Malaysia semua nya / kebanyakan jalan raya dipenuhi oleh lampu jalan.
start pukul 7petang sampai la ke subuh esok nya lampu tu akan hidup.
disitu berlaku pembaziran electrik.

sebagai langkah inovasinya, kami mencadangkan untuk meletak sensor sebagai button on/off lampu itu.

ianya nampak mudah difikirkan.
tetapi jika mudah, kenapa sampai sekarang masih tidak dilaksanakan??


2) Jikilau korang korang sume perasan di jalan jalan utama di KL/Selangor terdapat sign board LED. functionnya hanyalah untuk memberitahu:

*JALAN SESAK DI KL 5 DIHADAPAN. SILA GUNAKAN JALAN ALTERNATIF
*BERHATI HATI DI JALAN RAYA


nampak mudah kan?
nak tahu berapa nilai tender yang meraka dapat?
around RM20juta.

just imagine sumenya main juta juta.
tak kesah la brape juta, jnji juta.
LOL.

for sure kehidupan akan berubah.
rasuah menjadi kawan karib.
ahah.

1 comments:

aira said...

wow, engineering..