BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, July 12, 2011

novel

Assalamualaikum
(Waalaikumussalam)







Hari ni aku nak share ttg Novel Sejarah Islam, Imam Hanafi; Pendebat Kebenaran. Hasil tulisan Abdul Latip Talib, iaitu Penulis Novel Sejarah No.1 Malaysia.

Novel ni aku start baca 4th july. So almost 2 minggu jugak la. Aku tak beli pn novel ni. Aku terjumpa mase tgh kemas kemas barang nk pindah umah. Novel ni belong to Iwan, abg aku.

Untung jugak la aku bawah novel ni. Sbb at first abg aku ckp umah tu ade streamyx. Tp bila dtg, kosong. Ehe. Tv takde, streamyx pn takde.

Novel ni ade 19bab, tp skrng aku tgh stop kat bab 15. Quiet fast jugak la kan. Sbb average satu hari 2 bab aku abes kan. Paling kurang pn satu bab satu hari. Bace b4 g kerja and b4 tidur.

Talking about Imam Hanafi, he is one of the pemegang Mazhab yang empat. Beliau dikurniakan umur yang panjang. Sbb pernah hidup di bawah kekuasaan dua pemerintahan khalifah, iaitu Bani Umaiyah dan juga Bani Abbasyiah.

Beliau seorang yang alim dan byk lagi sifat terpuji ada kat beliau.Pernah menjawab pertanyaan Gabenor Kufah iaitu Gabenor Yazid. “Apa pendapat tuan mengenai khalifah Marwan b Muhammad”? jwb Imam Hanafi, “ SEmua khalifah Bani Umaiyah adalah ZALIM kecuali Khalifah Umar Abdul Aziz”.

Dan Imam Hanafi juga berfirasat Khalifah Marwan adalah Khalifah dari Bani Umaiyah yang terakhir. Pada mase tu jugak, sokongan terhadap Bani Abbasyiah di Khurasan sdg memuncak. Ini sebab atas kekejaman yang dilakukan oleh kebanyakkan khalifah Bani Umaiyah.

Bayangkan, ketika pemerintan Khalifah Umar Abdul Aziz, kesemua harta yang dirampas oleh khalifah sebelumyanye dipulangkan kembali kpd penduduk khurasan, cukai direndahkan nilanya, tetapi setelah beralih khalifah, harta mereka dirampas semula dan cukai yang tinggi dikenakan.

Ketika zaman khalifah Marwan, Imam Hanafi pernah dipenjarakan. Mula mula selama 3 hari,seminggu dan akhirnya 10 hari dan 10 sebatan. Hal ni berikutan Imam Hanafi menolak perlawaan jawatan yang diberikan oleh Khalifah Marwan kpdnya. Ini kerana Imam Hanafi tidak mahu bersekongkol dgn org yang zalim. Beliau lebih rela dipenjara.Tidak cukup dgn itu, beliau pernah diugut utk dibunuh.

Ok nnti aku smbg balik tulis ek..



@@@@@@@@loading.....18%


*terpaksa la hp jd modem. :( kredit dah la cpt abes. sape pnh pakai maxis hot ticket internet?

berbaloi tak?


@@@@@@@@update@@@@@@


setelah Khalifah Marwan(Bani Umaiyah) mati dipenggal kepala setelah kalah pada peperangan dgn gerakan Bani Abassiyah dan dibantu oleh rakyat khurasan, Bani Abbasiyah menerajui
kepimpinan Islam.

tp janji tinggal janji.
janji yang kononnye dikatakan oleh Khalifah Abu Yusoh kpd Imam Hanafi sblm kemenangan Bani Abbasiyah utk menegakkan keadilan hanyalah omong kosong.

Khalifah Abu Yusof bertindak lebih kejam.sehingga beliau di gelar as-Saffah iaitu serorang yg suke pertumpahan darah. tidak cukup dgn mengerahkan panglima2 perang untuk mencari saki baki keturunan Bani Umaiyah untuk dibunuh, beliau turut menipu untuk berdamai dgn keturunan BAni Umaiyah.

keturunan Bani Umaiyah dijemput ke istana atas tanda perdamaian. di mana golongan tua dan ank kecil tidak dijemput. Bani Umaiyah menyambut baik jemputan itu sehinggak memang ramai yang hadir. tp di sana merak di kepung oleh tentera dan dibunuh.

tidak cukup dgn itu, atas isfat balas dendam,
Khalifah Abu Yusuf telah mengorek semula kubur kubur Khalifah Bani Umaiyah yg kejam semasa pemerintahannya kecuali Khalifah Umar ABdul Aziz.
kemudian beliau bakar tulang tulang khalifah.


@@@@@@@loading....23%.....






p/s: maaf jika terdapat kesalahan watak dan fakta. once noticed, aku akan betulkan..

0 comments: